Ionescov Nosorog premijerno u HNK Split

0
Foto: PR

Drama Hrvatskog narodnog kazališta Split premijerno će, u petak 7. travnja s početkom u 20 sati na velikoj sceni HNK Split, izvesti dramu Eugènea Ionesca Nosorog.

Predstava se igra u prijevodu Vjenceslava Kapurala, redatelj je Goran Golovko, a glavne uloge tumače Mijo Jurišić, Arijana Čulina, Nenad Srdelić, Nives Ivanković, Tajana Jovanović i Zorana Kačić Čatipović. Jedno od najvažnijih djela teatra apsurda Ionesco je napisao 1959. kao njegova reakcija na uspon fašizma u Rumunjskoj uoči Drugog svjetskog rata. Pisac u njemu otvara pitanja odnosa moralnog pojedinca prema konformizmu masa.

U ostalim ulogama pojavljuju se Marjan Nejašmić Banić, Josip Zovko, Nikša Arčanin, Petra Kovačić Pavlina, Pere Eranović, Monika Vuco, Sara Ivelić i Franjo Đaković.

U djelu jednog od najznačajnijih predstavnika teatra apsurda, ističe dramaturg Jasen Boko, stanovnici provincijskog grada počinju se, kao zahvaćeni epidemijom, pretvarati u nosoroge. No, definirati Ionescovu dramu Nosorog (1959) isključivo kao teatar apsurda značilo bi previdjeti značajan društveni angažman koji joj je imanentan. Polazeći od krajnje apsurdne ideje ona se vrlo brzo pretvara u prepoznatljivu priču o konformizmu kao plodnom tlu za razvijanje totalitarizma. Pristajanje uz pomodni trend koji se formira oko radikalne ideje, da bi se povećanjem broja pripadnika pretvorio u većinsko mišljenje kojem se onda priklanjaju gotovo svi u strahu od izolacije i osude, spada u temeljne karakteristike suvremenog društva. Nosorog je dramska studija o epidemiji potrebe za pripadanjem većini, ma kako se ona zvala i koliko apsurdna bila, u kojoj potpuno suluda metamorfoza (malo) građanina u nosoroga sa svakim novim pripadnikom postaje lavina da bi se pretvorila u sustav kojem se više nitko ne može suprotstaviti. Jedino se Berenger, marginalac, Svatković (Jedermann) iz srednjovjekovnog moraliteta, u toj situaciji izdvaja kao moralna vertikala, postojani vojnik čovječanstva.