“Idomenej” HNK-a Split otvorio 30. Gavelline večeri

0
Foto: HINA / Gradsko dramsko kazalište Gavella / mm

Predstava “Idomenej” redatelja Renea Medvešeka po tekstu suvremenog njemačkog dramatičara Rolanda Schimmelpfenniga, u izvedbi i produkciji Hrvatskog narodnog kazališta Split, otvorila je u subotu navečer u Zagrebu jubilarne 30. Gavelline večeri na kojima će publika do 13. listopada moći pogledati ukupno devet ponajboljih kazališnih ostvarenja iz Hrvatske i regije.

“U programu je ukupno devet predstava iz Splita, Rijeke, Sarajeva, Beograda, Maribora i Zagreba, od čega osam u konkurenciji za ukupno pet festivalskih nagrada: za najbolju predstavu festivala, najbolju predstavu u produkciji kazališta iz RH, najbolju režiju, te najbolju žensku i najbolju mušku ulogu”, kazao je ravnatelj Gradskog dramskog kazališta Gavelle Boris Svrtan, koji je na početku jubilarnih Gavellinih večeri pozdravio publiku.

Festival je otvorila drama u kojoj se jedan od najznačajnijih suvremenih europskih dramatičara bavi pitanjem smisla ljudskog postojanja, ako je taj smisao tek puko preživljenje. Kroz priču o kretskome kralju i junaku Trojanskoga rata Idomeneju, koji je prisiljen žrtvovati vlastitoga sina zbog obećanja datog u trenutku straha za vlastiti život, Schimmelpfennig se pita čemu uopće služi život koji zahtijeva takvu apsurdnu i nepravednu žrtvu.

Njegovu dramu o ljudskom izboru i posljedicama Medvešek je postavio na posve ogoljenoj pozornici, bez scenskih efekata. Skupini od desetero glumaca, koji simboliziraju kor grčke tragedije, prepušten je sav teret transponiranja – kroz promišljanje, rekonstrukciju i analizu Idomenejeva čina ali i svega onoga što je do njega dovelo – motiva i tema kojima se predstava bavi.

U jednosatnoj intenzivnoj glumačkoj suigri ansambl propituje, preslaguje i razlaže moguće konotacije određenih ljudskih odabira, perspektivna gledišta različitih linija događanja, te identitetske, moralne i emotivne suodnose koji iz njih proizlaze.

U predstavu uvodi i zaključuje ju zvuk morskih orgulja u Zadru, simbolizirajući konstantnu plimu i oseku potrage za smislom ljudskog života.